Thuis Forums Openbare forums COVID-19 Dien een COVID-19-bron in Reageer op: Dien een COVID-19-bron in

#11827

Emanuela Mazza
Deelnemer
@EMazza

In de derde week van maart 2020, tijdens de noodsituatie rond het coronavirus, is er een online enquête gehouden met 264 reacties over de behoeften van Italiaanse artsen op dit specifieke moment. De belangrijkste behoefte die artsen tot uitdrukking brengen is:
1. Beschermende steunen (in 90% van de gevallen gaat het om maskers, handschoenen…)
2. Training voor relatiebeheer op afstand met patiënten (en hoe covid-19 gevolgen kan hebben voor andere ziekten)
3. info over organisatorische en bestuurlijke richtlijnen voor ambulante activiteiten (ook met het oog op privacy compliance)
4. voor eerstelijnszorgprofessionals psychologische ondersteuning en hun eigen mentale en fysieke welzijn.

Uit het onderzoek zijn de drie dimensies van de behoeften gebleken en onderstreept:
1. functioneel (“Maak mij efficiënt om Covid te beheren”)
2. emotioneel (“Geef mij het vertrouwen dat ik het gezondheidsprobleem kan oplossen”)
3. sociaal (“Breng de ziektestatus van patiënten over”)

bron: Instant CAWI MediPragma_3 week maart 2020

https://www.linkedin.com/pulse/come-stanno-cambiando-i-bisogni-dei-medici-italiani-causa-corsaro/?trackingId=NnFLPTqatBIU3mhxfP0klg%3D%3D

Hier is een artikel in het Italiaans met enkele interessante grafieken.